fredag 16 september 2016

Okänd fru 04


3 kommentarer:

  1. Yvonne Andersson3 oktober 2016 kl. 23:34

    I min ungdom hade jag en liten frisörhytt på Mercator. Jag hade länge velat ut på de sju haven och jag såg min chans i en annons i De Frut (Gazet van Antwerpen) . "Frisk ung barberare sökes för långa obehagliga sjöresor". Jag nappade direkt! Jag lät raskt måla hytten i ultaflourescerande färger från Tristan da Cunha (mest grönt och lila). Färgerna fick önskad effekt. Sjömännen föll snart i trans när de satte sig på frisörpallen. Jag kunde då ägna timmar åt deras sträva oljiga kalufser. Jag lät min skaparglädje flöda som moldavisk tjäröl. Eiffeltornet, Tjörn, amerikanska revolutionen, mammutar, korv Stroganoff allt kunde jag göra med hår! När jag ser Okänd fru 04 ser jag Kapten Kludd i min kreation Holmenkollen. Nostalgins salta tårar bränner på mina kinder... (men om jag lyfter på minnets softade filter så erkänner jag att jag oftast hade en fruktansvärd attackdiareé.)

    SvaraRadera
  2. Eller tre drogade kalkoner.

    SvaraRadera
  3. Har ni kvar några fotografier? Kalufsskisser? Finns det några överlevande som kan berätta? Vi tar tacksamt emot allt!

    SvaraRadera